הריון הוא אחת התקופות היפות ביותר בחייה של אישה, במיוחד כאשר מתבצעת הכנה מתאימה ומוכנות לשינויים הרבים שחווה הגוף גם במהלך ההריון ואף יותר – לאחר הלידה.

בעוד שכולנו מכירות את השינויים הרגילים של סימני מתיחה, לילות ללא שינה ולעיתים כאבי גב, ישנן תופעות אחרות כמו חולשה של רצפת האגן וירידה בשליטה על הסוגרים, על זה יותר קשה לדבר, לכן שומעים על זה פחות, אבל החשיבות של הנושא רבה וגדולה.

השרירים המרכיבים את רצפת האגן שלנו (קישור), מספקים תמיכה לאברי האגן ועוזרים לנו לשלוט על הסוגרים. שרירים אלה נחלשים לעיתים קרובות כתוצאה מהריון ולידה ולכן דורשים תשומת לב מיוחדת בתקופה זו.

מדוע דווקא בהריון?

  • משקל התינוק לוחץ הן על שרירי הבטן והן על שרירי רצפת האגן,
  • בלידה קיימת מתיחה רבה של שרירי רצפת האגן
  • עצירויות רבות בהריון וגם לאחר הלידה שגורמות למאמץ שרירי רב., מאמץ רב בנסיון לרוקן את המעיים יגרום מצידו גם להיחלשות של רצפת האגן ונוצר מעגל לא טוב שגורם לנו רק להתאמץ יותר ויותר בכל פעם.
  • עליה במשקל
  • שינויים הורמונאליים שכמובן גורמים לצורך עז בהגעה לשירותים, תכיפות ודחיפות.
  • ככל שהתינוק גדל, כך נוצרים שינויים במיקום האיברים באגן, גם נוצר עליהם לחץ פיזי וגם יש שינויים בזוית שבין שלפוחית השתן לשופכה כך שהסיכוי לאי-שליטה על שתן גבוה יותר.

כל הבעיות שנוצרות במהלך ההריון והלידה צריכות להיות מטופלות כיוון שהן אינן נפתרות מעצמן אלא רק מחמירות בהדרגה בהעדר טיפול מתאים.

שרירי הבטן שנמתחים בהריון גם נחלשים, כתוצאה מכך יש פחות תמיכה לעמוד השדרה והאגן ויכולים להיווצר כאבי גב ואגן.

כמובן שעם טיפול נכון, כל אחת יכולה לחזק את הבטן ואת שרירי רצפת האגן (ודווקא כפיפות בטן אינן מומלצות כי הן יוצרות עומס על האיזורים שמנסים להתאושש).

יש לדעת שהכח הראשוני של שרירי רצפת האגן לפני הכניסה להריון מהווה גורם משפיע על הסיכויים לשליטה על הסוגרים במהלך ההריון ואחרי הלידה. לכן כמובן ככל שנקדים להתאמן ולחזק את המקום כך נמנע נזקים עתידיים.

תירגול – כדאי להמשיך בפעילות גופנית גם לאחר הכניסה להריון, יחד עם זאת לא לשכוח שבכל זאת הגוף עובר שינויים ונתון ללחצים רבים. לכן כדאי להאט את הקצב בזמן האימון ולהפחית בעוצמת התירגול. וכמובן לבחור פעילות מתאימה.

בזמן הריון הכי טוב לתרגל בשכיבה על הצד, וככל שהתירגול נעשה קל יותר, לעבור לתרגל גם בישיבה ובעמידה.

להמשך קריאה: