כאבים בקיום יחסים

כאבים בקיום יחסים

יתכן ואת מרגישה כאבים בקיום יחסים, אולי במהלך קיום היחסים ואולי אחריהם. יתכן שהעוצמה של הכאב משתנה עם שינויים בתנוחה ואולי לא, יתכן שהכאב ממש בפתח הנרתיק ואולי הוא עמוק יותר.

ויתכן שאולי לא הצלחת עדיין לקיים יחסים כי הכאב מונע ממך לאפשר כניסה נעימה לנרתיק.

לכאבים ברצפת האגן שמות שונים והם מתייחסים לאיזורים הכואבים בנרתיק, כגון וולוודיניה (כאב בוולווה) או וסטיבולודיניה (כאב ב-וסטיבול) או דיספראוניה שזו המטריה הכוללת לכאבים בקיום יחסים.

Dyspareunia מתייחסת לכאב מתמשך או חוזרני אותו חוות נשים במהלך קיום יחסי מין. אומנם יתכן כאב גם אצל גברים אך הוא מדווח באופן גבוה הרבה יותר אצל נשים. לדיספראוניה יכולה להיות השפעה משמעותית על מערכות יחסים, רווחה רגשית ואיכות חיים כללית.

לכאב הקשור לדיספראוניה יכולות להיות סיבות שונות, כגון סיבות פיזיות, פסיכולוגיות או שילוב של שניהם. סיבות פיזיות עשויות לכלול מצבים כגון יובש בנרתיק, זיהומים, חוסר איזון הורמונלי, ליקויים בשריר-שלד, חוסר תפקוד של שרירי רצפת האגן או רקמת צלקתית. גורמים פסיכולוגיים כמו חרדה, מתח, טראומה או חוויות מיניות שליליות יכולים גם הם לתרום להתפתחות או להחמרה של הכאבים.

התסמינים יכולים להשתנות בעוצמתם ובמיקום, כאשר נשים חוות כאב בנקודות שונות במהלך פעילות מינית. זה יכול להיות מתואר כתחושת דקירה, שריפה, צריבה או כמו פעימה באזור איברי המין. הכאב עלול להופיע עם חדירה, במהלך קיום יחסי מין, או אפילו לאחר הפעילות המינית.

 

הטיפול כרוך בהתייחסות הן להיבטים הפיזיים והן להיבטים הפסיכולוגיים של המצב. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול:

 

  1. התערבויות רפואיות: בהתאם לגורם הבסיסי, ניתן לרשום טיפולים רפואיים כגון טיפול הורמונלי, קרמים מקומיים או תרופות לזיהומים או דלקות.
  1. טיפול ברצפת האגן: במקרים בהם קיים תפקוד לקוי של שרירי רצפת האגן יתכן ותקבלי תרגילים לחיזוק או להרפיה, יתכן שימוש במאמני נרתיק, ביופידבק, אלקטרותרפיה או טכניקות מנואליות שונות.
  1. תמיכה פסיכולוגית: באמצעות ייעוץ, פסיכותרפיה או טיפול מיני יכול להועיל. ישנם זוגות הבוחרים גם ללכת לטיפול זוגי העשוי להועיל גם לשיפור התקשורת והאינטימיות בתוך מערכת היחסים.
  1. חינוך ותקשורת: מתן חינוך ומידע על בריאות מינית, סיכוך הנרתיק, טכניקות הרפיה וטכניקות מיניות נכונות.

אם את חווה כאבים בקיום יחסים חשוב שתפני להערכה רפואית ותמיכה מאנשי מקצוע בתחום הבריאות המתמחות בבריאות מינית. הערכה יסודית יכולה לעזור לזהות את הסיבות אשר עומדות בבסיס הכאב ולהציע אפשרויות טיפול מתאימות.

את לא לבד!